Stel je een boerderijzolder voor waar verschillende kamertjes en nissen zijn. Rondom bevinden zich stevige dikke balken. Alles geschilderd in lichte kleuren. In de grootste (lunch)ruimte staat in het midden een ruime tafel, rechts staat een goed gevulde boekenkast, er hangen verschillende schoolborden, links staat een bankstel en in de achterste hoek bevindt zich een keuken. Een plek waar is nagedacht in oplossingen door onderwijsorganisaties, Gemeenten en Landzijde die Buiten Gewoon Leren (BGL) op de kaart hebben gezet.
Ik bevind me bij zorgboerderij Hartog in de Beemster die dagelijks dagbesteding biedt aan cliënten met verschillende beperkingen en óók ruimte biedt aan Buiten Gewoon Leren. Ik maak kennis met Livya en Sam. Beiden nog nèt 14 jaar.
We mogen ons terug trekken in één van de kleine kamertjes zodat we verder niemand storen en nemen ieder plaats aan een schooltafeltje. Er hangen mooie tekeningen aan de muur. De sfeer ademt geordende huiselijkheid.
Sam volgt al bijna twee jaar onderwijs, via de weg van BGL, terwijl Livya net twee maanden meedraait. Toch doen de meiden qua enthousiast vertellen niet voor elkaar onder.
Op welke manier kom jij naar deze boerderij? Sam: ik kom met een taxibus. Livya wordt gebracht door haar moeder. Er zijn ook kinderen die op de fiets komen.
Hoe ziet een schooldag eruit voor jullie? Sam:Bij binnenkomst gaan we eerst bijpraten met de leerkrachten en medeleerlingen.
Hoeveel leerkrachten zijn er dan? Livya: Meestal twee of drie. Wanneer iedereen er is gaan we om 8.30 NOS jeugdjournaal kijken en erover praten met elkaar. Daarna worden we verdeeld in groepjes en krijgen we rekenen of taal. Ieder werkt op eigen tempo en niveau.
Van 10.00 tot 10.30 is er pauze en doen we vaak een kaartspel dat BEVERBENDE heet. Dat is lachen! Na de pauze gaan we naar buiten. Bijvoorbeeld dieren verzorgen, paarden borstelen en de stallen uitmesten. Livya: Wij hadden vandaag corvee dienst en moeten dan de lunch voorbereiden voor allemaal. Sam vertelt dat er op dinsdagen gezamenlijk warme maaltijden worden gekookt met groenten die ze zelf uit de tuin hebben gehaald! Courget, tomaten, komkommer enz.
Livya: Van 12.00 tot 12.30 lunchen we met elkaar. Daarna hebben we tot 13.00 pauze.
Na de pauze gaan we eerst 10 min stil lezen. Vervolgens gaan we weer verder in verschillende groepjes met schoolwerk. Daarna zijn er boerderij klussen die gedaan moeten worden. Wij halen de paarden binnen en leren tegelijkertijd ook veel over andere dieren. Één keer per week krijgen we gymles. 14.15 eindigt de schooldag.
Hoe kwam Sam op deze plek terecht? Hiervoor spreek ik ook met de moeder van Sam: Door veel nare omstandigheden raakte haar dochter oververmoeid/overprikkeld (ptss klachten) en vond daardoor geen aansluiting meer in de huidige opleiding. Bij toeval hoorde zij over BGL. Via de zorgcoördinator van de school waar Sam onderwijs volgde konden ze kennis komen maken bij deze Landzijde zorgboerderij.
‘De lijntjes tussen de leerkrachten en ouders zijn kort, vertelt de moeder van Sam. De samenwerking met de ouders is intensief. Het begin was spannend voor Sam maar de metamorfose die er in twee jaar is ontstaan bij haar is iets om dankbaar voor te zijn. Ik zag mijn kind veranderen van een stil, in zichzelf gekeerd, meisje naar een sterk, zelfstandig en sociaalbewuste dame.
Krijgen de leerlingen een rapport?: Geen cijferlijst maar wel een beschrijving met wat je kind heeft geleerd op allerlei gebied en dat mijn dochter bijvoorbeeld een certificaat heeft gehaald over verzorging van een paard. Die mogelijkheden worden haar geboden.
Inmiddels heeft Sam aangegeven dat zij zichzelf op dit moment een beetje buiten dit traject vindt vallen. Er wordt nu samen met de leerkracht gekeken waar zij voor vervolg onderwijs terecht kan.
‘Het is fijn dat ook hier weer zo goed wordt meegedacht’, voegt de moeder van Sam toe.
Buiten Gewoon Leren is een samenwerking tussen onderwijs en zorg. Meer weten over BGL? Dan kunt u contact opnemen met Trees van der Maat